سیستم مدیریت کیفیت

۴۸ بازديد
استاندارد ایزو 9001 - ISO 9001 : 2015



در یک بازار جهانی، کنترل و تعادل باید وجود داشته باشد. در غیر این صورت، حفظ ثبات و کیفیت در بین صنایع و کشورها دشوار خواهد بود. استانداردهای بین المللی به حفظ شرایط بازی کمک می کند و یکی از این سازمان ها ISO است. ایزو 9001 یک استاندارد بین المللی شناخته شده است که تمام تخصص و دانش مربوط به مدیریت کیفیت را در یک سند جمع آوری می کند.
 
 
 
گواهی ایزو چیست؟ (گواهینامه ایزو9001)
گواهی ایزو گواهی می دهد که یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات یا رویه مستندسازی تمام الزامات استانداردسازی و تضمین کیفیت را دارد. ISO (سازمان بین المللی استاندارد) یک سازمان مستقل، غیر دولتی و بین المللی است که استانداردهایی را برای تضمین کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات، خدمات و سیستم ها ایجاد می کند.

گواهینامه های ISO در بسیاری از زمینه های صنعت، از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا تجهیزات پزشکی و مدیریت انرژی وجود دارد. استانداردهای ISO برای اطمینان از سازگاری وجود دارد. هر گواهی استانداردها و معیارهای جداگانه ای دارد و به صورت عددی طبقه بندی می شود. به عنوان مثال، یکی از معروف ترین و محبوب ترین گواهینامه های ایزو، ISO 9001:2015 است.

تعریف استاندارد ISO 9001
ISO 9001 استاندارد بین المللی برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت QMS است که توسط سازمان بین المللی استانداردسازی ISO منتشر شده است. این استاندارد در سال 2015 به روز شده است و به آن ISO 9001:2015 می گویند. برای انتشار و به روز رسانی، ISO 9001 باید مورد توافق اکثریت کشورهای عضو قرار می گرفت تا به یک استاندارد بین المللی شناخته شده تبدیل شود، به این معنی که توسط اکثر کشورهای جهان پذیرفته شده است.

سیستم های مدیریت کیفیت چیست؟ یک تعریف ایزو ۹۰۰۱ این است که این استاندارد الزامات QMS را برای پیاده سازی برای شرکتی که می خواهد تمام سیاست ها، فرآیندها و رویه های لازم را برای ارائه محصولات و خدماتی که نیازهای مشتری و نظارتی را برآورده می کند و رضایت مشتری را بهبود می بخشد ایجاد کند، ارائه می دهد. سیستم های مدیریت کیفیت پایه و اساس فعالیت های تضمین کیفیت هستند.



گواهینامه ISO 9001:2008 شامل سه مؤلفه است: ISO، 9001، و 2015. هر مؤلفه چه چیزی را نشان می دهد:
ISO
همانطور که در بالا ذکر شد، ISO به سازمان بین المللی استاندارد اطلاق می شود. این سازمان استانداردها را تدوین می کند و این کار را به منظور صدور گواهینامه مشاغل یا سازمان ها انجام می دهد. صدور گواهینامه توسط شخص ثالث انجام می شود و سالانه آزمایش می شود.

9001
عددی که بعد از ISO ظاهر می شود استاندارد را طبقه بندی می کند. تمام استانداردهای خانواده ISO 9000 به مدیریت کیفیت اشاره دارد. ISO 9001 یکی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO است و معیارهایی را برای رعایت تعدادی از اصول مدیریت کیفیت تعریف می کند. به کسب و کارها و سازمان ها کمک می کند تا کارآمدتر باشند و رضایت مشتری را بهبود بخشند.

2015
عدد نهایی در گواهینامه ISO به نسخه استانداردی اشاره دارد که رعایت شده است و با سال تقویمی که آن استانداردها راه اندازی شده اند نشان داده می شود. 2015 پنجمین ویرایش ISO 9001 است. در سپتامبر 2015 راه اندازی شد و مید متالز فرآیندهای خود را برای مطابقت با مشخصات این جدیدترین نسخه به روز رسانی کرده است.

بازنگری فعلی استاندارد ISO 9001:2015 است. استاندارد ISO 9001 2015 که گاهی اوقات ISO 9001 revision 2015 نامیده می شود، در اکتبر 2015 منتشر شد و جایگزین نسخه قبلی ISO 9001:2008 شد. این تجدید نظر به روز شامل بسیاری از فرآیندهای بازنگری قبلی استاندارد، با تمرکز بیشتر بر تفکر مبتنی بر ریسک و درک بافت سازمان است. برای حمایت از این تغییر، یک تغییر ساختاری عمده از استاندارد ISO 9001:2008 رخ داد - بندهای اصلی استاندارد بین تجدید نظرهای 2015 و 2008 متفاوت است.




چرا ISO 9001 مهم است؟ (اهمیت ایزو9001)
همانطور که در بالا گفته شد، ISO 9001:2015 یک استاندارد بین المللی شناخته شده برای ایجاد، پیاده سازی و حفظ یک سیستم مدیریت کیفیت برای یک شرکت است.در نظر گرفته شده است که توسط سازمانها با هر اندازه یا صنعتی مورد استفاده قرار گیرد و توسط هر شرکتی قابل استفاده است.

به عنوان یک استاندارد بین المللی، ایزو9001 به عنوان مبنایی برای هر شرکتی شناخته شده است که سیستمی برای اطمینان از رضایت و بهبود مشتری ایجاد کند و به همین دلیل، بسیاری از شرکت ها این گواهی را از تامین کنندگان خود می خواهند.

گواهینامه ISO 9001 به مشتریان شما اطمینان می دهد که سیستم مدیریت کیفیت را بر اساس هفت اصل مدیریت کیفیت ISO 9001 ایجاد کرده اید. در واقع، ایزو 9001 آنقدر استاندارد ضروری و تأثیرگذار است که زمانی که گروه های صنعتی می خواهند استانداردهای صنعتی خود را ایجاد کنند، از آن به عنوان مبنایی استفاده می شود. این شامل AS9100 برای صنعت هوافضا، ISO 13485 برای صنعت تجهیزات پزشکی و IATF 16949 برای صنعت خودرو و.. است.

بررسی گواهینامه ISO 9001 در پایان سال2021 نشان می دهد که با وجود رکود جهانی، تعداد شرکت هایی که استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001 را اجرا کرده اند همچنان در جهان ثابت و حتی رو به رشد است.



چگونه می توان از استانداردهای ISO جدید مطلع شد؟ (دریافت گواهینامه ایزو مرتبط)
دقیق ترین راه برای یادگیری در مورد استانداردهای ISO جدید، اصلاح شده یا به روز شده ابتدا از خود سازمان جهانی استاندارد ISO است. به عنوان سازمانی که استانداردها را تعیین می کند، آنها بهترین منبع خواهند بود.
در ادامه شرکت صدور گواهینامه ایزو از جمله BRSM می توانند راهگشا باشند و خبرهای دست اول از تغییرات استاندارد ها در اختیار متقاضیان قرار دهند.

به‌علاوه، رسانه‌هایی وجود دارند که خلاصه‌ها و توضیحاتی درباره به‌روزرسانی‌های ISO ارائه می‌کنند تا به افراد و کسب‌وکارها کمک کنند تا آنها را درک کنند. به عنوان مثال، وب‌سایت های DRISO.IR و یا 9001SIMPLIFIED جزئیاتی را توضیح داد که با تغییر ISO 9001 از سال 2008 به 2015 چه تغییری کرد.

به‌روزرسانی 2015 ایزو9001 به شرح زیر است:

بندهای بیشتر
ساختار متفاوت (ساختار سطح بالا)
اصطلاحات مختلف
یک رویکرد فرآیندی
تمرکز بیشتر روی ورودی و خروجی
تفکر مبتنی بر ریسک در هسته آن است
تمرکز بر بافت سازمان
به روز رسانی تعهد و رهبری
ادغام و یکپارچگی بهتر با سایر استانداردهای ایزو


جدول زمانی آموزش برای استانداردهای ISO چیست؟ (یادگیری استاندارد ایزو)
در مجموع، جدول زمانی آموزش به عوامل متعددی از جمله درک الزامات، آمادگی یک سازمان و اندازه و پیچیدگی سازمان بستگی دارد. با این حال، اکثر افراد می توانند انتظار داشته باشند که گواهینامه ISO 9001:2015 خود را در مدت سه تا شش ماه دریافت کنند. به یاد داشته باشید، افراد نمی توانند گواهی ISO را دریافت کنند. فقط کسب و کارها و سازمان ها می توانند. همچنین شایان ذکر است که ISO این گواهی را ارائه نمی دهد. در عوض، صدور گواهینامه از طریق سازمان های شخص ثالث یعنی CB ها همانند شرکت BRSM امکان پذیر است.

زمانی که ISO 9001:2015 در سپتامبر 2015 در دسترس قرار گرفت، یک دوره انتقالی سه ساله برای کسب و کارها و سازمان ها وجود داشت تا فرآیندهای آموزش و به روز رسانی را دریافت کنند، که به کسب و کارها در هر شکل و اندازه زمان لازم برای دریافت آموزش و فرآیندهای به روز رسانی را می داد.


مزایای ISO 9001 چیست؟ (مزایای پیاده سازی و اخذ گواهینامه ایزو9001)
ISO 9001 به سازمان ها کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که مشتریانشان به طور مداوم محصولات و خدمات با کیفیت بالا را دریافت می کنند که به نوبه خود مزایای زیادی از جمله مشتریان، مدیریت و کارکنان راضی به همراه دارد.

از آنجا که ISO 9001 الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت موثر را مشخص می کند، سازمان ها متوجه می شوند که استفاده از استاندارد به آنها کمک می کند تا:

یک QMS را سازماندهی کنند
مشتریان، مدیریت و کارمندان راضی ایجاد کنند
به طور مداوم فرآیندهای خود را بهبود بخشند
صرفه جویی در هزینه ها داشته باشند
در واقع با پیاده سازی ایزو 9001 به شکل اصولی؛
برای ارائه محصولات و خدماتی که به طور مداوم نیازهای مشتریان را برآورده می کند
برای افزایش رضایت مشتری از طریق فرآیندهای بهبود مستمر
برای اطمینان از مطابقت آن با تمام الزامات قانونی و مقرراتی قابل اجرا.




سایر مزایای دریافت گواهینامه ایزو 9001
از جهاتی دیگر 9 مزیت اخذ گواهینامه ایزو 9001 از قرار ذیل است:

درآمد بالاتر: شما مشتریان خود را با تمرکز مداوم بر نیازهای آنها و بهبود رضایت مشتری از طریق ایزو 9001 در اولویت قرار می دهید. با انجام این کار، مشتریان خود را نزدیک نگه می دارید، مشتریان جدید را جذب می کنید و در نهایت درآمد خود را افزایش می دهید.

کیفیت قابل نمایش: با یک سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ایزو ۹۰۰۱ ، به مشتریان و سایر سهامداران خود اطلاع می دهید که محصولات یا خدمات قابل اعتمادی را ارائه می دهید.

هزینه های کمتر: با ساده سازی هوشمندانه فرآیندهای خود از طریق ایزو 9001 ، احتمال اشتباه را کاهش می دهید. علاوه بر این، سازمان شما کارآمدتر کار خواهد کرد، بنابراین نیازی به صرف زمان و تلاش زیادی برای اجرای آن نخواهید داشت.

انعطاف پذیری بیشتر: با چرخه Plan-Do-Check-Act و رویکردی که به شدت بر ریسک ها و فرصت ها تمرکز دارد، می توانید به طور موثر با تغییرات در بازار و سازمان خود مقابله کنید. سازگاری عالی یک مزیت رقابتی واضح از طریق ایزو 9001 است.

بازارهای جدید: برای سازمان های فعال بین المللی، ISO 9001 ابزار مهمی برای جذب و ترغیب مشتریان جدید برای خرید محصولات یا خدمات شما است. برخی از مشتریان و تامین کنندگان خارجی حتی از شما می خواهند که یک سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ISO 9001 داشته باشید تا با شما تجارت کنند.

بهبود رضایت مشتری: شما نیازهای مشتریان خود را از طریق ایزو 9001 برآورده می کنید. علاوه بر این، شما نیازهای آینده آنها را پیگیری می کنید. شما نه تنها می گویید که بهترین منافع آنها را در دل دارید، بلکه می توانید آن را نیز نشان دهید.

نمای کلی بهتر: شما بافت کامل سازمان خود را از طریق پیاده سازی ایزو 9001 ارزیابی می کنید تا تصمیم بگیرید که سهامداران شما چه کسانی هستند و چه انتظاراتی از شما دارند. با این رویکرد، شما بینش روشنی برای تعیین اهداف شرکت و شناسایی فرصت های جدید دارید.

سفارشی سازی: چه برای یک سازمان کوچک یا بزرگ، یک شرکت خصوصی، بخش دولتی، یک سازمان غیردولتی یا مؤسسه دانشگاهی کار می کنید، ISO 9001 استاندارد اصلی شما برای مدیریت کیفیت است.

مشارکت قوی تر: شما به طور فعال کارکنان خود را از طریق پیاده سازی ایزو 9001 در فرآیند کیفیت مشارکت می دهید، آنها را توانمند می کنید و به آنها مسئولیت های روشنی می دهید که منجر به بهره وری بالاتر و چهره های شاد در فضای کاری می شود.

در نوادا، ناحیه مدرسه شهرستان کلارک از ISO 9001 برای صرفه جویی 174 میلیون دلاری طی 10 سال در هزینه های واقعی و اجتناب از هزینه استفاده کرد. بیش از 3000 کارمند طبق استاندارد آموزش دیدند که سه مولفه حیاتی موفقیت سیستم را ممکن می‌سازد: آموزش، ارتباط و احترام، و کارایی.


 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.